Er jeg nødt til at så gulerødder i potter?

Jeg såede gulerødder mellem løg her i foråret, men de fleste af dem er væk – ædt af ét eller andet? Samtidig lavede jeg et eksperiment med gulerødder i gamle rosenpotter, der er højere og smallere end andre potter. Gulerødderne dér har det fint og er store og smukke. Overvejer næste år at så endnu flere gulerødder i potter – og kun i potter. Efter at have set, hvordan det går i år, selvfølgelig. Men hvad er det, der æder gulerodstoppene i mit bed?

Med venlig hilsen
Tonnie, juni 2002

Svar

Tja, det er jo svært at sidde her og svare på, hvem der æder dine gulerødder. Der kan være mange om biddet. Der findes mange, som kan lide små fine grønne planter i det tidlige forår, hvor der ikke er så megen føde. Jeg kan ikke give dig et konkret svar.

Hvis du næste år skal så gulerødder i dybe potter, så kan du bruge mælkekartoner eller de ½ liters plastbægre, som man kan købe surmælksprodukter i. De har samme fordel som rosenpotter – at de er dybe. Husk at lave et hul i bunden. Du kan gemme de tilhørende gennemsigtige plastlåg til at sætte over, mens gulerødderne spirer. Mælkekartonerne kan du skære bunden ud af og »skyde« rodklumpen ned i et gravet hul og på den måde plante dem ud uden at beskadige rødderne. Så kan du jo se, om store planter også bliver ædt, eller det kun er et problem, mens de er helt små.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er jeg nødt til at så gulerødder i potter?