Hvordan laver jeg en kartoffelkule?

Jeg er den nye lykkelige ejer af en kolonihave, hvor jeg har dyrket mange kartofler for at rense jorden. Hvordan opbevarer jeg dem bedst, da der er så mange, at de ikke kan stå i kasser i min carport. Jeg forestiller mig en gammeldags kartoffelkule, men er i tvivl om, hvordan jeg laver en sådan.

Med venlig hilsen
Hans Bruhn-Pedersen, september 2004

Svar

Det er ret besværligt at lave en kartoffelkule, og der skal en hel del kartofler til, før den fungerer.

Men vil man lave en kule, starter man med at grave en rende ca. 60 cm bred og 50 cm dyb og så lang, at kartoflerne fylder den og dertil så meget, at kulen kan få kulefacon. Jorden lægges i en vold langs kanten.

Så fylder man kartoflerne i og dækker dem med aviser. Over dem kommer et tykt lag halm, som dækkes med plastfolie eller pressenning.

Er det en større kule, kan det være godt med et udluftningsrør eller to.

Et alternativ til en kule kan være en primitiv jordkælder: et hul i jorden stivet af med fliser og dækket af en træplade og en vintermåtte.

Hvilken løsning, man end vælger, kan mus være et problem, så musekorn i bunden kan være nødvendigt – økologi eller ej.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan laver jeg en kartoffelkule?