Hvad er det for et hvidløg, hvor toppen slår en knude?

De smager som hvidløg og rodknolden ligner hvidløg, men »frøene«, der sættes om efteråret, sidder på en stilk, der under væksten nærmest slår en knude på sig selv. Hvad er det?

Med venlig hilsen
Jørn-Ole Andreasen, november 2004

Svar

Det er hvidløg, men det er en hårdnakket type hvidløg, og når man først har oplevet den sætte »blomsterstængel«, forstår man hvorfor disse sorter kaldes slangehvidløg. Se billedet nedenfor af Estisk Slangehvidløg, som Lila Towle, formand for Frøsamlerne, har købt på et marked i Estland.

Den er siden blevet opformeret af medlemmer af Frøsamlerne. Medlemmer af Landsforeningen Praktisk Økologi har i år haft mulighed for at bestille løg af Estisk slangehvidløg. Man kan læse mere om slangehvidløg i Praktisk Økologi i 4/2004[/link]. Der er desværre ikke flere løg til uddeling – der var rift om dem.

Det er i øvrigt ikke frø, den sætter i toppen, men bittesmå løg, der kan sås ud, og som efter to år bliver til et rigtigt hvidløg med fed. Første sommer vokser det kun i størrelse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad er det for et hvidløg, hvor toppen slår en knude?