Er runde rødbeder sundere end aflange?

Jeg er ved at planlægge, hvad der skal være i min urtehave til foråret. Jeg skal selvfølgelig have rødbeder, men jeg er blevet i tvivl om, hvilken sort jeg skal vælge. Jeg har nemlig hørt flere steder, at de runde sorter skulle være bedre end de almindelige aflange sorter, da de ikke skulle optage så mange tungmetaller fra jorden. Er der noget om sagen og hvorfor forholder det sig i så fald sådan?

Med venlig hilsen
Anne Marie, november 2004

Svar

Jeg har ikke set noget om, at der skulle være forskel på, hvordan runde og aflange rødbeder optager tungmetaller – og der skulle nødig være så forurenet i haven, at det kunne være et problem.

I PØ’s barndom (1984) eksperimenterede vi med »græsrodsforskning«, og et af projekterne var at finde ud af, om runde rødbeder har et mindre indhold af nitrat end de aflange. Forsøget blev ikke ikke særlig omfattende, idet der kun deltog 7 personer (som havde dyrket runde hhv. aflange rødbeder i deres haver), men resultaterne peger på, at runde rødbeder faktisk indeholder mindre nitrat end aflange. Man kan sammenfatte resultaterne med, at de aflange havde mellem 48 og 250% mere nitrat end de runde. Man kan diskutere, om de forskelle spiller nogen rolle, men da der ikke er ulemper ved at vælge runde rødbeder til en privat husholdning – ja, en bagt rund rødbede ser i mine øjne meget mere tiltalende ud end en bagt aflang – stemmer jeg for, at man vælger de runde.

PØ var i 1984 et tidsskrift udgivet på Skarv – det blev senere overtaget af Landsforeningen Praktisk Økologi og hedder nu Praktisk Økologi og udkommer på 25. årgang i 2005.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er runde rødbeder sundere end aflange?