Hvad kan min nabo gøre ved biller i asparges?

En nabo har asparges i haven, men har problemer med biller i dem. Hvad kan der evt. gøres ved dem?

Hvordan ser man bedst forskel på hun- og hanplanter på et tidligt tidspunkt?

Med venlig hilsen
Karsten Nielsen, juni 2002

Svar

Aspargesbillerne, der er 6–7 mm lange, plettede og ganske flotte i farverne, kan godt være besværlige. Man kan forebygge ved at skære løvet af helt ved jordoverfladen, så snart høsten er færdig – og brænde det. Ellers er der ikke andet at gøre, end at indsamle så mange biller som
muligt og at kvase æg og larver. Det sidste kan gøres ved, at man trækker stænglerne gennem en lukket hånd.

Med hensyn til kønsbestemmelse af aspargesplanter er der desværre ikke anden vej, end at vente til de blomstrer og sætter frugt. Det er dem med bær, der er hunner, hvis nogen skulle være i tvivl. Dem er man ikke så glade for, fordi de yder mindre end hanplanterne.

Med venlig hilsen
Troels V. Østergaard
Geolog og forfatter, Godsets Vin

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan min nabo gøre ved biller i asparges?