Skal frø af havrerod kuldebehandles for at spire?

Jeg har taget frø fra en overvintrende havrerod som har blomstret flot hele forsommeren. Frøene vil jeg prøve at så og vil derfor vide om frøene analogt med nogle andre frø har brug for en kuldebehandling før at de kommer ud af starthullerne?

Med venlig hilsen
Lars Korsbjerg, august 2002

Svar

Frø af havrerod skal ikke kuldebehandles for at spire. Spildfrøet fra min frøhøst i år er allerede spiret flittigt i kartoffelbedet ved siden af. Camilla Plum har i en artikel i tidsskriftet Praktisk Økologi skrevet, at hun har sået nyhøstede frø af havrerod i efteråret, og at de da spirer meget bedre.

Både frø af havrerod og skorzonerrod skal man købe frisk frø af hvert år, da frøene hurtigt mister spireenergien. Selv nyindkøbt frø kan spire dårligt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal frø af havrerod kuldebehandles for at spire?