Hvordan overvintrer jeg spidskål?

Jeg har med interesse læst en artikel om forsøg med overvintring af sent udplantede kål i Danmark. I den forbindelse er der nævnt en tidlig spidskål af sorten Erstling. Nu vil tilfældet, at jeg har nogle frø tilbage.

Hvad gør jeg på nuværende tidspunkt for at få tidlige spidskål næste år? Jeg har et uopvarmet drivhus som en mulighed.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen, august 2002

Svar

I forsøgene, som medlemmer af Landsforeningen Praktisk Økologi udførte i 2002/2002 blev planterne sået ca. 5. august. Jeg tror dog sagtens, at du kan nå det her midt i august. Du skal være opmærksom på, at ikke alle kål overvintrer – i forsøget gik typisk 30% til. Og hvis vinteren bliver hård, ved vi ikke om de vil gå til allesammen.

Du gør følgende:

Du sår frøene enten direkte på blivestedet, på såbed eller i en af de hvide styroporkasser, du kan hente i supermarkedet, og hvor der har været agurker i. Da du er kommet sent igang, vil det nok være bedst at så direkte på blivestedet, hvis du har et stykke jord ledigt nu. Kål er grådige planter, så stykket skal tilføres kompost eller anden gødning. Du tilfører en mindre del inden såning/plantning, men hovedparten i starten af marts. Hvis planterne vokser i for kraftig gødet jord i efteråret, vil de klare vinteren dårligere.

Dæk med fiberdug, da kållarver ellers vil æde dine små planter, næsten før de kommer i gang.

Hvis du har sået på friland, udtyndes der til ca. 40 cm planteafstand. Hvis du ikke har sået på blivestedet, udplantes der i løbet september på blivestedet til en afstand på 40 cm mellem planterne. I England har de tætttere planteafstand og høster tidligt i foråret hveranden plante og bruger dem som bladkål. De fleste deltagere i forsøget udplantede i første halvdel af september. Du kan plante senere – ca. frem til 1. oktober – i drivhus

På friland har nogle haft fiberdug over hele vinteren, enkelte har haft problemer med at planterne blev lidt maste ved snedække, når der var fiberdug over. Andre har ikke haft fiberdug over.

I marts, når vinteren er ovre, dækker du på friland med fiberdug for at give et lunere klima. Inden dækning nedmuldes en god omsat kompost mellem rækkerne. Det vil desuden være en god ide at jorddække med en delvis omsat kompost. Det vil både tilføre næring over de næste måneder og nedsætte fordampningen, og det er en god ting, da store kål under fiberdug bruger meget vand. Pas godt med vand og fjern ukrudt.

Hvis planterne har været passet optimalt skulle du kunne høst de første spidskål omkring 1. maj i drivhus (måske tidligere ved dækning med fiberdug tidligt i sæsonen) og 1. juni på friland.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan overvintrer jeg spidskål?