Hvornår skal toppen skæres ned på asparges?

Hvornår skal de skæres ned, da de her først i juni ligner juletræer.

Med venlig hilsen
Lars Holst, juni 2006

Svar

Jeg går ud fra, at dine aspargesplanter er nye planter, som du endnu ikke høster asparges fra. Man kan først starte høsten, når planterne er veletablerede i en alder på 3–4 år. Aspargesplanter ligner små juletræer, når skuddene vokser op, og de bliver forhåbentlig i løbet af sommeren til store juletræer. Som fuldvoksne planter er toppen op til 1,5 m høj. Det er denne grønne top, som skal samle næring til roden, så planten kan vokse sig større og med tiden blive så kraftig, at man kan begynde at høste de lækre asparges år efter år, måske de næste 20 år. En fantastisk staudegrønsag, som bare kræver lidt tålmodighed i starten.

Men tilbage til skuddene. Du har måske allerede regnet det ud – du skal bestemt ikke skære toppen af nu. Når toppen visner i efteråret skal du heller ikke gøre noget, bare lade planten trække al energi fra toppen og ned i rødderne. Kun hvis der kommer angreb af aspargesbiller, hvilket ikke er så almindeligt, skal toppen fjerne og brændes. I foråret klippes den visne top af og komposteres.

Du kan i tidsskriftet Praktisk Økoloig 3/2006 læse en meget interessant og dybdegående artikel om at dyrke asparges. Den er skrevet af den svenske professionelle aspargesdyrker Karin von Schenck. Her gennemgås både dyrkningen, og der er sortsanbefalinger. I samme nummer er der også opskrifter med asparges. Du kan låne nummeret på biblioteket eller bestille det på info@praktiskoekologi.dk.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår skal toppen skæres ned på asparges?