Hvordan driver man julesalat?

Jeg har to spørgsmål.

  1. Jeg har haft julesalat i køkkenhaven i år. Nu er det jo blevet frost, og jeg vil tage rødderne op for at dyrke julesalaten indenfor. Hvilken fremgangsmåde skal jeg benytte. Hvor langt over jorden/sandet skal rødderne plantes? Hvilke opbevaringsforhold er bedst?
  2. Under hvilke forhold opbevares geogineknoldene bedst?

Med venlig hilsen
Marie Leer Jørgensen, november 2006

Svar

Du kan læse om dyrkning og drivning af julesalat i artiklen Cikorie og radicchio. Rødderne kan du tage op og lægge i sand til senere drivning, eller lade dem sidde i jorden foreløbig og dække med et tykt lag blade mod frost. Rødderne dækkes til drivning med sand/havejord, men knap så dybt som de stod ude i haven, da toppen ikke ikke må begynde at rådne. Der er divergerende opfattelser af hvilke temperaturintervaller, der er bedst til drivning, men det ligger mellem 10–18° C.

Du oplyser, at du er medlem af Landsforeningen Praktisk Økologi. Hvis du har været medlem i starten af 2005, så har du i Praktisk Økologi 3/2005 side 12 en meget detaljeret dyrkningsvejledning i artiklen »Til den bitre ende« af Britta Andersen og Henk Louwsma. De har de bedste erfaringer med at drive julesalat ved 10–12°. De skriver, at det giver de mest velsmagende julesalathoveder. Du kan sikkert låne det pågældende nummer på dit bibliotek – og læse resten af artiklerne ved samme lejlighed.

Du kan læse om vinteropbevaring af georginer i Camilla Plums artikel Farvestrålende georginer

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan driver man julesalat?