Findes der et alternativ til insektnet mod kålsommerfugle?

Mine kålplanter har som sædvanligt været meget angrebet af kålsommerfuglenes larver. Jeg synes, det er lidt besværligt – og ikke særlig kønt at pakke det hele ind i insektnet. Men jeg spekulerer på, om det evt. ville være nok at sætte et par stokke i bedet og så lægge et af de grønne net over (som man bruger til kirsebær og jordbær). Sommerfuglene er jo ikke så små.

Med venlig hilsen
Annette Ejstrup, september 2002

Svar

Jeg tvivler på, at du kan få anbragt nettet, så sommerfuglene ikke kan lægge æg igennem det. Og hullerne er faktisk så store, så der nok skal være nogle kålsommerfugle, der kommer igennem. Der er jo både en stor og en lille kålsommerfugleart.

Der er kommet noget nyt net i handelen: Bionet. Det kan holde insekter ude, uden at der bliver varmere under nettet, og uden at vinden holdes ude. Derfor er det nemt at lægge over nogle buer og fastgøre til jorden. Når vinden ikke kan få fat, virker det ikke som et sejl, og man behøver ikke andet end nogle sten eller små kroge, for at få det til at blive liggende.

Det er temmelig holdbart. Producenten lover selv 8–10 år. På skønhedssiden kan jeg ikke hjælpe. Det er ikke noget særlig kønt syn. Alligevel synes jeg ikke selv, det er til at undvære. Det kan også holde gulerodsfluer ude, så der ikke kommer orm i gulerødderne.

I tidskriftet Praktisk Økologi 5/2002 er der en længere artikel om Bionet.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Findes der et alternativ til insektnet mod kålsommerfugle?