Hvor meget kompost skal jeg bruge og hvordan?

Jeg er ny haveejer. Jeg har ikke selv nok kompost til min have, så jeg tænkte at jeg ville benytte mig af Vestforbrændingens tilbud om gratis kompost her fra den 10. april.

Hvor meget kompost skal jeg bruge til min køkkenhave på ca. 25 kvm.? Skal det vendes ned i jorden med en greb eller skal det graves ned?

Hvordan kan jeg bruge komposten i staudebede, rosenbede og græsplæne? Skal jeg bare lægge et tyndt lag ud, og så lade regn og orme gøre resten af arbejdet?

Med venlig hilsen
Malis Ravn, marts 2002

Svar

I artiklen »Når der ikke er kompost nok« kan du se nogle forslag til, hvad man gør, når man ikke har kompost nok til sin have.

Da jeg ikke kender det nøjagtige indhold af kvælstof i den kompost, du henter, er dette ud fra kompost af haveaffald fra en anden genbrugsplads. Til 100 m² køkkenhave skal du have ca. 300 kg kompost, det vil sige omkring 75 kg til dine 25 m². Hvis der er tale om komposteret husholdningsaffald skal du kun tilføre ca. 1/3.

Du skal ikke give alle afgrøder samme mængde. Kartofler, løg, salat, rødbeder og majs skal have ca. 30 kg pr. 10 m². Kål, selleri og porre, skal have mest, ca. 50 kg pr. 10 m². Gulerødder skal have ca. 20 kg, men kun hvis jorden ikke blev gødet sidste år. Fik den gødning sidste år, gødes der meget lidt. Ærter og bønner skal heller ikke gødes, da de via de kvælstoffikserende bakterier på rødderne, forsynes med kvælstof herfra.

Kompost fra genbrugsstation er normalt helt omsat, så den kan blandes ind i de øverste 10–15 cm af jorden, både i køkkenhave og prydhave. En kultivator er bedste redskab til dette arbejde. I svaret på spørgsmålet »Kan jeg dyrke grønsager i kompost fra genbrugsstationen?« kan du se, hvordan man bedst tilfører komposten til de enkelte afgrøder.

Græsplænen topdresser du ved at lægge et tyndt lag ud. Du kan rive det lidt ned mellem græsplanterne med en løvrive eller lade regnen skylle det ned. Så det er smartest af udbringe det lige før en ordentlig regn. Hvis du lader græsafklippet ligge, vil det ikke være nødvendigt at gøde græsplænen hvert år.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Hvor meget kompost skal jeg bruge og hvordan?