Bør man kompostere aviser?

Ifølge mange bøger om kompostering kan man kompostere ganske meget fra husholdningen, herunder gamle aviser, men hvordan forholder det sig i dag? Er aviser »rene« nok, og findes der en norm for, hvad en avis må indeholde ud over nyheder?

Med venlig hilsen
Torben, januar 2003

Svar

Man kunne nok have lyst til at begrænse avisers indhold til nyheder alene. Reklamerne, f.eks., dem kunne de fleste vel godt undvære?

Nå men det drejer sig jo her om det kemiske og ikke det formidlede indhold. Dér ligger det sådan, at aviser ikke længere bliver sat med blytyper, så på den led er de altså mindre giftige end tidligere. Omvendt er der foruroligende meget farvetryk, som ikke bliver så festligt ud af ingenting. På den led er aviserne muligvis – for ingen ved det med sikkerhed – blevet mere giftige. Derfor er du nødt til selv at træffe beslutningen: skal jeg eller skal jeg ikke kompostere mine aviser?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Bør man kompostere aviser?