Kan ukrudt kommes med i lukket kompostbeholder?

Kan man lægge alt haveukrudt i en lukket kompostbeholder. Hvad sker der, hvis græstotter og andet ukrudt er med frø.

Vil disse frø så spire til foråret, når beholderen tømmes ud i køkkenhaven. F.eks. blomstrer mine rucola nu. Kan jeg klippe dem ned og smide toppen i beholderen, uden at jeg risikerer at få rucola i hele køkkenhaven?

Med venlig hilsen
Ingeborg hastrup, oktober 2011

Svar

Svaret er lige så enkelt, som det er besværligt: Hvis man vil være helt sikker på, at der ikke er ukrudtsfrø (eller -rødder) i komposten, må der ikke have været ukrudtsdele med i den. En ukrudtsfri kompost kan laves af rene blade eller af tang.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan ukrudt kommes med i lukket kompostbeholder?