Findes der rød karse?

Jeg synes på et tidspunkt at have set rød/lilla karse et sted. Men jeg kan ikke huske hvor, eller i hvilken sammenhæng. Jeg står og skal bruge det i forbindelse med noget dekoration i mit butiksvindue snarest.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være at jeg har set? Måske hedder det slet ikke karse, men har bare spirer der ligner…

Med venlig hilsen
Kasia Gasparski, november 2010

Svar

Jeg tror godt, at jeg ved, hvad det er du har set. Her i foråret 2010 blev der lanceret en lang række karselignede produkter i samme indpakning, som vi er vant til at få karse i. Serien hedder Økopift, og her er både en bakke med rødlige basilikumkimplanter og en med lilla kimbladeblade, som de kalder rødbedeurt. Det er antagelig rødbede.

De dyrkes af RosanovaGrønt, så de kan sikkert oplyse dig om nærmeste forhandler.

Af andre varianter har de sennep, rucola og karse. Hvis man har lyst til at så i vindueskarmen og har frø af disse sorter tilbage, så er det bare at gå i gang. De spirer alle i løbet af kort tid, men de bliver nok lidt langstrakte på grund af mangel på lys på den her årstid.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Findes der rød karse?