Har purløg en vis levetid, og så dør den?

Jeg har/har haft i over 20 år en stor stærk purløg i min østvendte udestue. Pludselig her for over en måned siden døde den fuldstændig. Der er vandet som sædvanligt, og den har også overlevet somre, hvor jeg har været bortrejst.

Jeg tænker på, om den har en øvre levetid.

Med venlig hilsen
Helene Krag, september 2014

Svar

Næh, egentlig ikke, for purløg danner yngleløg under jorden, ganske som andre løgplanter gør. Desuden sætter de masser af spiredygtige frø, som med tiden bliver til nye planter.

Så mysteriets forklaring skal søges i jorden: er der blevet vandet for meget? er der blevet gødet for heftigt? Eller er det blevet plantet andre planter ind i nærheden af purløgene (planter har det med enten at kunne forliges eller at bekæmpe hinanden med stoffer, der udskilles under jorden)?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Har purløg en vis levetid, og så dør den?