Kan skimmelsvamp skade næste års afgrøder?

Vi har haft angreb af skimmelsvamp i vores kartofler. Spørgsmålet er, om vi til næste år skal være påpasselige med, hvad vi sår eller planter af spiselige planter i det bed, hvor kartoflerne stod? Er der risiko for dannelse af giftstoffer i eksempelvis bønner, ærter eller lignende?

Med venlig hilsen
Brit Kæseler Grell, september 2007

Svar

Jeg går ud fra, at du med skimmelsvamp i kartoflerne mener kartoffelskimmel. Kartoffelskimmel er en svampesygdom, som kun angriber kartofler og tomater. Du kan derfor roligt dyrke andre afgrøder på jorden næste år. Du skal derimod fjerne alle fremspirende kartoffelplanter næste forår, som kommer op fra evt. kartofler, som du ikke har fået gravet op i år. Knoldene kan være smittet med kartoffelskimmel, og de kan starte et tidligt angreb af kartoffelskimmel. Det kan ske allerede fra sidst i maj eller i juni.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan skimmelsvamp skade næste års afgrøder?