Dræber svampeangrebet naboens syrenbusk?

En af mine havenaboer har på sin syren et angreb af svamp, som jeg ikke kender – se foto.

Han vil meget gerne vide, om syrenen allerede er død, og derfor angrebet af en nedbrydersvamp, eller om det er en sygdom, som har angrebet hans syren. Der er grønne knopper på nogle grene.

Svampeangreb på syren.

Svampeangreb på syren. Foto: Bolette Crossland

Med venlig hilsen
Bolette Crossland, januar 2008

Svar

De hvide felter på barken skyldes ganske rigtigt en svamp, men det er en svamp, der lever af de grønalger, som vokser udenpå barken af træerne. Svampen er altså ikke skadelig for syrenen i sig selv, men algevæksten viser, at busken må have vokset langsomt de seneste år. Den mangler nemlig en naturlig tykkelsesvækst, som ellers ville få bark til at falde af i bittesmå flager, sådan at algerne bliver fjernet.

Jeg vil råde til, at naboen beskærer busken nu snart (februar) og derefter kigger grundigt på de grene, I fjerner: Er der brune aftegninger at se på tværsnittet? Er der et bruntfarvet vækstlag at se på tværsnittet og under barken? Er der tør bark, som falder af og efterlader nøgent ved? Hvis det er tilfældet, er der alligevel tale om et angreb inde i selve syrenen, og mistanken må rettes mod visnesyge, Verticillium dahliae, som efterhånden vil dræbe busken. Netop denne svamp har haft gode betingelser i de seneste fugtigt-varme somre og efterår, modsat syrenen, som er tilpasset tørt og varmt vejr og en meget veldrænet jord.

Hvis naboen vil forsøge at redde busken, skal den som sagt skæres ren for alt angrebet. Derefter skal jorden omkring busken kalkes meget kraftigt (dvs. så jorden i hele drypzonen er hvid), og endelig skal man holde alt, hvad der indeholder kvælstofgødning langt væk fra busken i resten af dens liv.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Dræber svampeangrebet naboens syrenbusk?