Forsvinder meldug under kompostering?

Jeg vil spørge om det er en god idé at kompostere de gamle astersstilke, når de har været fulde af meldug? Med andre ord, om melduggen forsvinder i kompostbunken, eller om den kan overleve?

Med venlig hilsen
Marie Leer Jørgensen, november 2009

Svar

Som det fremgår af artiklen: Meldug, så overvintrer meldug i levende dele af de angrebne planter (først og fremmest i knopperne).

Så hvis ellers stilkene var helt visne, før de blev lagt i komposten, og hvis de vel at mærke er blevet godt dækket af andet materiale, vil melduggen forsvinde under komposteringen, og stænglerne vil forresten ikke være til at genkende næste forår.

Smittekilden for meldugangrebet skal søges andre steder, dvs. hos andre arter af vilde og dyrkede kurvblomstplanter og eventuelt i de overvintrende knopper på rødderne af de angrebne asters.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Forsvinder meldug under kompostering?