Hvad er årsagen til de hvide blade på min squashplante?

Squashplanten med de hvide blade. Foto: Frank Andersen

Jeg har en squash der opfører sig underligt. Den sætter mange frugter, og jeg gøder ofte, om det er overgødskning eller mangel på samme, eller noget helt tredje er jeg pt. ikke klar over.

Den står i en krukke, og måske er den for lille til planten?

Jeg er ikke helt klar over, hvad problemet er, men sidste år havde jeg samme problem, men ikke året tidligere!

De store blade er helt hvide. Foto: Frank Andersen

Med venlig hilsen
Frank Andersen, august 2013

Svar

En fin stor squashplante, men den er angrebet af meldug. Det ser man ofte på agurk, squash, græskar og melon på den her årstid, og det er de unge blade, som bliver mest angrebne. Drivhusagurker kan man i dag købe meldugsresistente sorter af, så her er problemer mindre. Der kan være år, hvor der ikke er angreb af meldug.

For rigelig gødskning øger risiko for angreb. Din plante ser velgødet ud, men det er ikke ensbetydende med, at det udelukkende er grunden til angrebet. Planten skal have gødning. Når din plante sætter mange frugter og ser frodig ud, mangler den ikke gødning.

Læs mere i artikel om meldug.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er årsagen til de hvide blade på min squashplante?