Hvad kan jeg gøre ved en barkskade på mit Elstar æbletræ?

Barkskaden på Elstar æbletræ. Foto: Niels Møller Jensen

Jeg har registreret en skade på barken på vores Elstar, et træ jeg købte sidste år. Der mangler et stykke på ca. højde 5 cm, og i breden ca. 1,5 cm. Kan jeg beskytte stedet?

Træet er sprunget ud med knopper og små blade.

Med venlig hilsen
Niels Møller Jensen, april 2014

Svar

Så vidt jeg kan se, er der tale om et angreb af svampesygdommen æbletrækræft. Det er ganske karakteristisk, at den angriber på steder, hvor der er sket skader på barken.

Men lad endelig være med at foretage noget, før træet igen har overskud, dvs. i juli–august. Til den tid kan død bark fjernes forsigtigt med fingrene. Til gengæld skal man lade sund bark og selve veddet urørt. Når man bare undgår at beskadige barken og nøjes med at lave sommerbeskæring, vil træet i langt de fleste tilfælde indkapsle og overvokse angrebet i løbet af nogle år, – især da når der er tale om en sund sort som ‘Elstar’.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad kan jeg gøre ved en barkskade på mit Elstar æbletræ?