Hvad gør vi ved skimmelangreb på vores blommetræ?

Vi har et blommetræ af typen Victoria. Det har stået i haven i ca. 10 år. Sidste år fik en del af blommetræet en grålig skimmel, som vi ikke gjorde noget ved, idet træet bar mange og flotte blommer alligevel. I år er skimmelen udbredt på hele kronen. Kan man gøre noget ved det – og med hvad – og hvornår?

Træet står i en pæn stor græsplæne med 3 æbletræer og 2 pæretræer, som ikke har skimmel.

Håber på en løsning på dette, da vi er glade for blommetræet.

Med venlig hilsen
Lars Ibsen, juni 2014

Svar

Desværre har I gjort det, I allerhelst ikke skulle have gjort, nemlig at lade stå til. Sygdommen, Grå monilia, angriber via blomsterne og spreder sig ind i det blomstrende skud. Hvis der ikke bliver gjort noget, vil sygdommen brede sig til de større grene og – med tiden – også til stammen.

Så der er ingen vej uden om: alle de visne grene skal fjernes straks. Gør saks og sav ren med husholdningssprit efter hvert beskæringssnit, og kontroller om tværsnittet i grenen er hvidt eller om det har brune skader. Hvis det sidste er tilfældet, må der fjernes mere, indtil alle beskæringssnit på træet er hvide.

Læs mere om grå monilia

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør vi ved skimmelangreb på vores blommetræ?