Kan vi hjælpe et æbletræ under angreb?

Vi har overtaget et hus med 2 mindre æbletræer. Æblerne er voldsomt angrebet af råd og små grønne dyr med vinger, flyver når vi ryster træet. Som det ses på billederne er mange af æblerne uspiselige. Selve stammen er og bladene er også med hvide mærker.

Vi har fjernet alle æbler og smidt dem ud.

Hvad kan vi gøre ved disse træer?

Med venlig hilsen
Anders, september 2016

Svar

De rådne rådne æbler skyldes svampen gul monilia, der i det varme vejr får æblerne til at rådne i løbet af få dage efter et angreb. Angrebet starter ofte på æbler, der er beskadiget efter hagl eller fugle, der har hakket hul i æbler for at se om det er spiseligt, eller er angrebet af skurv. Når æblet vokser hurtigt lige før modning, kan der opstå revner i skurvpletter, det er her gul monilia slår til. Det er godt du fjerner de angrebne æbler, da de kan videregive smitten. Du skal især være opmærksom på, at der ikke sidder angrebne æbler (de såkaldte mumier) tilbage i træet, da det specielt er herfra smitten kommer næste år.

De medsendte billeder tyder på at træernes kroner er meget tætte. Jeg vil anbefale at der fjernes nogle grene i kronen – først og fremmest grene, der går på tværs i kronen eller indad. Dernæst er det måske en ide at få undersøgt jordens ph (indhold af kalk). Hvis ph-værdien ikke er på minimum 6 skal der tilføres kalk. Ph skal helst ligge mellem 6–7 til frugttræer. Ved kalkmangel kan træerne ikke optage alle næringsstoffer, herunder, mikronæringsstoffer og træernes imunforsvar svækkes med med det til følge, at de angribes nemmere af sygdomme og skadedyr. Man skal endvidere være opværksom på, at træer som står i græs ikke får ret meget af den gødning, der tildeles, da græsset tager det meste.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan vi hjælpe et æbletræ under angreb?