Hvad fejler vores laurbærkirsebærtræ?

Hej.

Jeg er meget nysgerrig over hvorfor vores laurbærkirsebærtræ i plænen har fået gule blade med visne kanter og mørke pletter. Det virker som om, at bladene er usunde.

Hvad skyldes dette?

Med venlig hilsen
Stefan, april 2022

Svar

Kære Stefan,

Nyligt opståede gule blade tyder på, at jeres laurbærkirsebærtræ tørster. Det kunne sagtens være årsagen efter så tørt et forår som dette. Især hvis der er tale om et relativt nyplantet træ, der endnu ikke har udviklet et stort rodsystem, der kan trække vand op dybt nedefra jorden. Løsningen er selvfølgelig at vande – og fortsætte med det hen over sommeren og efteråret, medmindre de bliver meget våde.

Giv også gerne træet noget gødning til at komme godt videre. Er det plantet direkte i græsplænen, så hold jorden fri for græs et stykke omkring stammen, så det ikke skal konkurrere med græsset om det vand og den gødning, I giver det.

Det ses ofte efter vinteren, at de store blade på stedsegrønne planter som laurbærkirsebær får visne spidser og kanter. Det skyldes vandmangel i løbet af vinteren, hvor rødderne ikke har kunne transportere den nødvendige mængde vand op til bladene på grund af frossen jord. Det rammer også i højere grad nyere planter, der endnu ikke har udviklet et stort rodsystem. For at sænke tidspunktet, hvor jorden fryser til, kan I til efteråret dække jorden over rødderne med et tykt lag blade eller et par vintermåtter.

Pletterne inde på bladene skyldes derimod angreb af en svampesygdom, præcis hvilken er svært at vurdere ud fra billedet (som havenyt.dk desværre ikke kan vise pga. it-tekniske problemer). Men fælles for svampesygdomme på laurbærkirsebær er, at den bedste løsning ganske simpelt er at fjerne alle de angrebne grene og blade, så de ikke smitter resten af bladene på planten. Gør det gerne nu for at bremse angrebet. Husk også at rengøre redskaberne grundigt bagefter beskæringen, da der også kan sidde svampesporer der, der kan smitte videre.

Til sidst skal det lige siges, at den slags svampesygdomme ikke slår en laurbærkirsebærplante ihjel. Men I kan som sagt styre sygdommens udvikling ved løbende af fjerne angrebne blade.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler vores laurbærkirsebærtræ?