Kan et kirsebærtræ med grå monilia reddes?

Vores japanske kirsebærtræ er hårdt medtaget. Ca. halvdelen af alle blade er visnet og faldet af. Det er kommet pr. gren hvor hele grenen bliver omfattet.

Jeg har læst i svararkivet og fundet at det kunne tyde på at det er grå monilia, og hjælpen lyder på afskæring af betændt område eller peberrod.

Spørgsmålet er så: Nu da det er over halvdelen af træet (lodret ned) kan det stadig hjælpe med afskæring/peberrod eller er det på forhånd et tabt slag? Jeg mener, det ser jo lidt vildt ud hvis over halvdelen af træet skal væk!

Vi er lidt kede af at komme af med det, men ude fra vejen ser det helt dødt ud!

Med venlig hilsen
D. G. Mikkelsen, august 2003

Svar

Der er næppe tvivl om, at der er tale om svampesygdommen grå monilia. Kuren består ganske rigtigt i at fjerne det angrebne i tide. Når halvdelen af træet er sygt, er der ikke anden udvej end at fjerne den syge halvdel – selv om det ser lidt vildt ud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan et kirsebærtræ med grå monilia reddes?