Hvordan behandler vi blæresvamp i enebær?

Vi har netop opdaget koncentrationer af, hvad vi tror, er blæresvamp i en gammel enebær i vores forhave. På planteskolen siger de, at behandling er umulig, samt at vi skal fælde og plante noget helt andet. Er der virkelig ikke mulighed for at tynde ud og evt. behandle? Kan der plantes stedsegrønt senere? Vi har samtidig opdaget, at stort set alle naboer har samme problem.

Med venlig hilsen
Hanne Bloch og Frank Johansen, maj 2002

Svar

Desværre har planteskolefolkene nok ret. Sygdommen skifter frem og tilbage mellem enebær og hvidtjørn, og mens den er harmløs på tjørnebuskene, så dræber den med tiden enebærrene. Der findes dog ikke nogen svamp, der hedder »blæresvamp« på enebær. Hvis min formodning er rigtig, hedder svampen på videnskabeligt fagsprog Gymnosporangium clavariiforme – på dansk køllebævrerust eller tjørnerust. Læs mere og se fotos af tjørnerust

Behandling med kemiske midler er uden virkning. Det skal dog ikke afholde jer fra at beskære planten. På den måde kan I skaffe jer et par år mere, som I så kan bruge til at få gang i en erstatning.

Det kan godt lade sig gøre at plante stedsegrønne planter samme sted. Tilmed kan man godt bruge enebær, når bare det ikke er samme art. Jeg er gået ud fra, at den angrebne plante er en almindelig ene, og i så fald kan man plante kinesisk ene, sevenbom eller andre arter af ene i stedet. Prøv at kigge på udvalget i planteskolen og prøv også at se på de smukke eksemplarer, der står på Solbjerg Kirkegård lige i nærheden. Det giver et billede af både vækstkraften og hårdførheden. Gartnerne på kirkegården er dygtige og venlige folk, som sikkert gerne vil give oplysninger om planterne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvordan behandler vi blæresvamp i enebær?