Hvad skyldes de hvide pletter på ligusterhækken?

Efter at ligusterhækken blev klippet til sankthans, er den stort set ikke vokset. En del blade er faldet af, og de resterende har hvide skjolder, så den ser faktisk ikke særlig sund ud. Hækken får masser af lys. Mangler den noget, eller har den en sygdom?

Med venlig hilsen
Søren Brass, september 2004

Svar

Sandsynligvis er hækken blevet smittet med en særlig ligustervirus. Den giver sig til kende som hvide eller gullige pletter på bladene. I og med at det er en virussygdom, kan der ikke gøres noget ved den, og planterne vil sandsynligvis ikke vise synptomer i andre år.

Det er dog værd at huske, at denne – som masser af andre plantevira – overføres mekanisk, dvs. ved hjælp af beskærings- eller klipningsværktøj. Derfor bør man altid klippe de sunde planter først og de synligt smittede til sidst. Efter endt klipning må man desinficere værktøjet omhyggeligt. Det gøres lettest med almindeligt kogsprit, som bruges på en blød børste til at vaske alle skærende dele grundigt af.

Desværre slipper planterne aldrig af med virus’en. De har ikke noget immunforsvar imod den, og vi kan intet gøre ved problemet. Bortset fra dette: at holde planterne i godt sundhedstilstand med hensyn til vand, pH og gødskning.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de hvide pletter på ligusterhækken?