Skal valnøddetræet fældes – det har pletter og plamager?

Jeg har for nylig overtaget en ejendom, hvor på der står et valnøddetræ, der er ca. 32 år.

Træet ser dog tørt og brugt ud. Der er plamager på barken, og pletter på bladene. Min mand vil gerne fælde det, og jeg vil beholde det. Nogle ideer til hvordan, jeg kan forbedre dets tilstand.

Med venlig hilsen
Camille, december 2012

Svar

Det er svært at svare helt konkret på dette spørgsmål, for hvordan ser »plamagerne« og »pletterne« ud? Jeg gætter på, at plamagerne er lysegrå, uregelmæssigt runde og i forskellig størrelse, og hvis dette gæt er rigtigt, er der blot tale om nogle svampe, som lever af de alger, der bebor barkens yderside. Plamagerne er altså helt uskadelige. Bladpletterne er sandsynligvis ophovnede og hule på undersiden, og så er der tale om filtgalmider, som er ret harmløse.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Skal valnøddetræet fældes – det har pletter og plamager?