Hvad skyldes de gule blade på nogle af mine kartoffelplanter?

På 3–4 af mine kartofler, som er ca. 10 cm høje, er bladene gule i kanten. Hvad kan det skyldes? Jeg har 2 sorter (Ditta og Hansa) og det er kun den ene sort, der har de gule blade. Jeg ved desværre ikke hvilken af dem, det er.

Med venlig hilsen
Lisbeth Riget, maj 2005

Svar

Det kan være en bakteriesygdom, som man meget sigende kalder sortbenssyge, da den nederste del af stænglerne bliver sortbrune og herefter rådner. Smitten stammer fra knolden og normalt er det få toppe på et kartoffelstykke. Angrebet ses først ved at bladene gulner og ruller sammen og planten ikke vokser ordentligt. Det sker netop her i maj, når kartoflerne er 10–20 cm høje.

Se mere om sortbenssyge i vores skadedyr- og sygdomsdatabase…

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de gule blade på nogle af mine kartoffelplanter?