Hvad fejler mit japanske hængekirsebærtræ?

Mit 30 år gamle ‘Kiko-shidare-sakura’ blomstrer smukt hvert forår på sin (nu alt for tykke) stamme, men hvert år oplever jeg herefter sygdom i grenene – bladene falder slapt sammen. Hvad skal jeg gøre?

1. Skære de syge dele af grenene af?

2. Beskære alle grene helt ind?

3. Lade træet være i fred?

4. Fælde det?

Med venlig hilsen
Tommi Larsen, maj 2005

Svar

Din Hængekirsebær er angrebet af den svampesygdom, som hedder »grå monilia«. Den trænger ind via blomsterne og breder sig derfra til de nærmeste blade og skud. Hvis man ikke griber ind, fortsætter angrebet videre ind i ældre grene, og det kan med tiden dræbe træet helt.

Så det, du skal gøre, er dit eget forslag nr. 1, men vær opmærksom på, om du har fået det hele med. Det ses af, at der ikke er nogen brunfarvning på snifladen. Vær også opmærksom på, at du fører sygdommen med ind, når du klipper. Derfor skal saksen eller saven desinficeres efter hver afskæring. Det gøres lettes med en gennemvædet spritklud.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler mit japanske hængekirsebærtræ?