Hvad gør jeg, når der er kartoffelskimmel på knoldene?

Mine kartofler er blevet angrebet af kartoffelskimmel, og vi fik åbenbart ikke fjernet toppene hurtigt nok, så når jeg graver op er der syge kartofler imellem. Hvad gør jeg nu? Kan jeg spise de ikke-inficerede eller skal de allesammen smides ud? Skal jeg tage alle kartoflerne op med det samme for at undgå at det breder sig eller kan jeg lade dem stå?

Med venlig hilsen
Jane Laugesen, august 2002

Svar

Du kasserer de syge kartofler og smider dem helt ud – ikke i komposten, da det er i kartoflerne, at sygdommen overvintrer. Så du skal ikke gemme nogen til læggekartofler til næste år.

De andre kartofler kan du fint spise. Du skal dog være opmærksom på, at der sikkert vil være smittede kartofler imellem, som under lagringen vil blive syge. Så hold øje med dem og fjern syge kartofler.

Smitten er på vej ned i jorden. Hver gang det regner, når sporerne lidt længere ned. Så de skal op hurtigst muligt, tørres rigtigt godt i solen, inden de gemmes væk et mørkt og frostfrit sted. Bedste opbevaringstemperatur er 5–10° C, dog er det fint med 15° C de første uger efter optagning, da evt. sår heles bedst ved denne lidt højere temperatur.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør jeg, når der er kartoffelskimmel på knoldene?