Hvorfor trives min salvie ikke?

Jeg har købt en salvieplante som frisk krydderurt og plantet den om. Den ser ud til at klare sig fint, men nu er den begyndt at få hvide pletter på bladene, der spreder sig hurtigt. Det ligner enten mug eller noget, der er udkrystalliseret. Jeg har vandet den temmelig ofte, men det er fordi den ellers hænger gevaldigt med bladene. Hvad er der galt, og hvad gør jeg? Skal jeg bare smide den ud?

Med venlig hilsen
Regitze Illum, maj 2006

Svar

Hvis jorden ikke direkte er tørret ud, vil en salvie ikke hænge med bladene. Dette er som regel tegn på, at det er rodsystemet, der er noget i vejen med. Jeg tror at rodsystemet er dårligt, måske inficeret af svampe – og det kan være blevet værre med din ekstra vanding. Dette kan være årsag til bladangrebet, som jeg ud fra det oplyste ikke kan fortælle dig, hvad er. Jeg har aldrig set salvie angrebet af noget hvidt på bladene.

Jeg ville nok kassere den og købe en ny. Men du kan jo også lige give den en chance – lade være med at vande og lade jorden tørre noget ud og se, hvad der sker. Stil den evt. et sted uden direkte sol i nogle dage, hvis det er kort tid siden omplantningen. Nyomplantede planter har de første dage bedst af ikke at stå i direkte sol. Knib de angrebne blade af. Hvis det ikke hjælper, så prøv også at tage den ud af potten og se på røddernes tilstand. Men først når du har opgivet, da en nyomplantet plante ikke har så fast en rodklump, og jorden derfor falder af og river evt. nydannede rødder itu.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor trives min salvie ikke?