Hvornår skal jeg beskære lavendel?

Vi har en flot lavendelhæk i vores forhave. Jeg er i tvivl om, hvornår hækkes skal klippes ned. Nogle siger efter blomstring, andre i marts/april måned. Jeg har tidligere klippet den ned i foråret, men synes at den har virket mere ranglet i år, trods det at jeg selv synes, at jeg klippede den godt ned. Har nu tænkt på, om det ville være bedre at klippe den ned i november – efter blomstring – for den blomstrer stadig flot.

Med venlig hilsen
Kristin Westphael, oktober 2002

Svar

Det er godt at klippe lavendel om foråret, da den så vil bryde flot og blive fin busket i næste sæson. Når din lavendel måske er blevet lidt for ranglet, kan det skyldes, at du er gået for langt ned. Klipper man langt ned, vil lavendlen forsøge at lave lange skud som erstatning for alt det man har klippet væk. De bliver flottest, hvis man nøjes med at klippe i det mest urteagtige, og i hvert fald lader være med at klippe ned i det træagtige, hvor der ikke er blade, og så kan man risikere at de ikke vil bryde igen, og at planterne derfor bliver hullede og grimme.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår skal jeg beskære lavendel?