Skal skærmlilje beskæres for at blomtre igen?

Skal en skærmlilje beskæres for at få nye blomster næste år. I så fald, hvordan gør man?

Med venlig hilsen
Kirsten, september 2008

Svar

Skærmlilje skal ikke nødvendigvis beskæres. Er der først kommet blomstring, bliver de ofte ved. Men man kan sagtens fjerne de nederste blade, som nogle gange bliver lidt grimme. Man behøver ikke klippe eller skære, de kan sagtens hives af.

For at få blomstring er tålmodighed vigtig. Der kan gå nogle år, før unge planter kommer i blomst. Der er desuden en tendens til, at de først blomstrer, når de bliver lidt stressede. Altså når de fylder meget i potten. Man skal heller ikke overgøde, da de så kun laver bladmasse.

Efter nogle år i en potte, har de som regel et meget kraftigt rodsystem, som bliver til en stor sammenhængende kage. Så skal de deles og omplantes. Jeg bruger altid den voldsomme metode med en skarp spade. Det er min erfaring, at skærmliljer, som har været i blomst, ikke mister blomsterevnen efter en kraftig deling. Året efter en stresspåvirkning, som en deling er, vil de altså blomstre igen.

Man kan læse mere om skærmlilje i artiklen Skærmlilje – havens dronning

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal skærmlilje beskæres for at blomtre igen?