Skal bregnerne klippes ned?

Jeg er ved at lære min første have at kende. De store bregner foran huset er nu næsten visnet ned – skal jeg klippe de store blade af eller lade dem være?

Med venlig hilsen
Sara, december 2008

Svar

Det er en god regel for alle slags stauder, at man helst skal lade hele toppen blive på stedet, indtil foråret er godt igang. Og selv om de fleste nok vil tænke på noget med blomster, når man bruger ordet »staude«, så er alle andre urteagtige og flerårige, altså også stauder.

Så for nu at være konkret: Nej du bør lade bladene blive, så de kan beskytte de overvintrende dele, som ligger lige i eller under jordoverfladen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal bregnerne klippes ned?