Må man klippe stauder helt ned i september?

Jeg klippede blomsten af mine bonderoser, da de var døde her i sommers, men nu synes jeg, blade og hvad der ellers er tilbage er træls at kigge på.

Må man klippe dem helt ned nu her? Eller vil de tage skade af frosten, hvis man gør det?

Med venlig hilsen
Stephanie Biel, september 2010

Svar

Husk, at det er plantens blade, der opsamler den energi fra sollyset, som skal danne baggrunden for næste års blomstring. Derfor kan man ikke gå i gang med at klippe bonderoser eller andre stauder ned, før fotosyntesen er standset. Det vil sige: hen i november. Bedst ville det dog være at vente med nedklipningen til marts–april næste år, for den visne top beskytter roden mod frost og udstørring i vintertiden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Må man klippe stauder helt ned i september?