Kan Penstemon digitalis trives i Danmark?

Mit spørgsmål lyder: Kan Penstemon digitalis ‘Husker’s Red’ tåle vores frostgrader, og i givet fald, er det en plante, der normalt er i handlen i planteskolerne?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Tenna Thyssen, februar 2011

Svar

Penstemon digitalis, på dansk fingerbølrørblomst, hører hjemme i USA’s midtvestlige stater. I Missouri har man hårdførhedszone »6« (svarende til en vintertemperatur mellem -17,8 og -20,5 grader C). Derfor kan man vist roligt gå ud fra, at arten tåler dansk klima.

Det kan muligvis være en smule anderledes med sorten ‘Husker’s Red’, men næppe mere end at man kan klare det ved at vinterdække planten med vissent løv.

Red: Den fås i mange staudeplanteskoler – se i vores Forhandlerguide

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan Penstemon digitalis trives i Danmark?