Hvordan skal skærmlilje passes under overvintring?

Vi har en flot en af slagsen, men den står endnu med 3 blomster – skal vi klippe dem af? Skal planten hvile? Planten står frostfrit i vores udestue.

Med venlig hilsen
Bent Jensen, december 2011

Svar

Skærmlilje Agapanthus, hører hjemme i Kaplandet, hvor klimaforholdene minder om dem i Middelhavsområdet, dvs. med tørre, varme somre og kølige, regnfulde vintre. Planter fra disse områder går i en slags dvale, når temperaturen falder, og derfor er opbevaringen i en frostfri udestue helt optimal.

Jeg ville nok fjerne de tre blomsterskærme (og sætte dem i vand inden døre), for selv om de ikke gør skade, trækker de vand ud af planten. I dvaletiden er det bedst, hvis man kan nøjes med at vande med forsigtighed, og vandkrævende blomster kan let skabe et behov, som planten ikke har godt af at få opfyldt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan skal skærmlilje passes under overvintring?