Hvordan kan jeg overvintre min skærmlilje?

I åbent forum har jeg læst mange forslag til overvintring af Agapanthus. Min erfaring har været at Agapantus hos mig stod grøn i min udestue hele vinteren og startede blomstringen i maj måned, hvor den kom »på græs«.

Hvis jeg vil have senere blomstring, hvordan skal jeg så behandle den?

Med venlig hilsen
Karen Sundahl, oktober 2012

Svar

Skærmlilje skal overvintres frostfrit, men det ved du jo godt, og du har åbenbart et perfekt opbevaringssted, men du vil gerne have at blomstringen starter senere end i maj.

Det eneste du kan gøre for at forsinke blomstringen, er at opbevare den køligere, end du gør i dag. Det vigtigste er måske at undgå at have den i udestuen i det tidlige forår, hvor en udestue kan blive ret så lun om dagen. Måske du kan flytte den fra vinteropbevaringen i udestuen til et køligere opholdssted, allerede sidst i marts eller i april, så den ikke drives frem af varmen i udestuen. På det tidspunkt vil der være flere steder, hvor det er muligt at opbevare den frostfri. Hvis temperaturen er høj i udestuen om vinteren, skal du måske til overveje et køligere sted til hele vinteropbevaringen.

I artiklen Skærmlilje – havens dronning er der en anvisning på at overvintre skærmlilje ude i et bed. Men der er jo altid en risiko for, at den ikke overlever vinteren udenfor. De sidste par vintre har været ret så kolde, og artiklen er skrevet inden vintrene i 2010–2012.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan kan jeg overvintre min skærmlilje?