Hvilke blomster kan jeg plante i krukker, der skal stå op ad en nordvendt mur?

Hvilke blomster kan jeg plante i krukker, der skal stå op ad en nordvendt mur, altså i næsten fuld skygge?

Med venlig hilsen
Mette Lucca Jensen, marts 2003

Svar

Du kan vælge mellem flere klassiske sommerblomster: Fuchsia, flittiglise, Impatiens walleriana, Camelia, obelie, begonie, Begonia. Pelagonie og stedmoderblomst skulle også kunne klare sig.

Kombinationer af små vedbend og blomstrende planter giver et frodigt overhængende udseende.

Af stauder kan du endvidere bruge den blå kærmindesøster, Brunnera macrophylla, hornviol, Viola cornut eller løvefod.

Af grønne trives hosta og bregner ligeledes i skyggen.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke blomster kan jeg plante i krukker, der skal stå op ad en nordvendt mur?