Hvordan beskærer jeg New Dawn roserne på min rosenbue?

Jeg har en rosenbue med en New Dawn på hver side, men hvordan beskærer jeg dem, da det hele nærmest vokser op ovenpå buen og ikke så meget i siderne eller under buen?

Med venlig hilsen
Anni Hald, april 2014

Svar

Roserne skal udtyndes en gang imellem, ved at fjerne 1 eller 2 af de ældste grene. Det medfører at der kommer nye skud nedefra, og dermed flere blomster i siderne af buen. Herudover kan man evt. afkorte sideskuddene, så der er 3–5 »øjne« tilbage. Det vil modvirke en alt for tyk dyne af grene oven på buen.

Beskæringen skal ske i marts. Efter beskæringen gødes første og vigtigste gang. Gød lidt igen midt i maj og i begyndelsen af juli, og giv en grundvanding i forbindelse hermed, medmindre der kommer meget regn. De nye skud bindes løbende til buen. Klip løbende visne blomster af.

Det er bedst at vente til marts næste år med at fjerne de ældste grene. Men du kan med fordel afkorte sideskuddene foroven nu, så der kommer mere lys til siderne. Sideskuddene i siderne kan evt. også afkortes nu.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan beskærer jeg New Dawn roserne på min rosenbue?