Hvilken strategi er bedst for at staudebed med flerårigt ukrudt?

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en gammel have med en masse spændende stauder, løg og buske, desværre har haven været meget misligholdt igennem mange år – så udover ovennævte planter er der også rigtig meget flerårigt ukrudt.

Jeg er i tvivl om det er nødvendigt, at jeg graver alle planterne op, renser jorden for rødder og lader bedet henstå med sort jord resten af sommeren – det handler også om at opbevare planterne, mens bedene bliver renset – eller om jeg kan lade de planter, der er et must for mig at beholde, blive i jorden og så fjerne ukrudt, når det titter frem omkring planterne. Jeg regner med at blive boende i huset i mange år frem.

Med venlig hilsen
Hanne, maj 2014

Svar

Den første metode er bestemt anvendelig og virkningsfuld, men den er meget omfattende, og man risikerer at tabe modet undervejs, så derfor er den sidste metode den bedste. Hvis blot ukrudtet aldrig får lov til at danne grønne blade, vil det dø bort af sig selv. Dog næppe efter blot én sommer!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilken strategi er bedst for at staudebed med flerårigt ukrudt?