Skal pelargonier vandes om vinteren?

Når jeg sætter mine pelargonier i kælderen for vinteren, skal de da vandes og i givet fald hvordan?

Jeg har hørt, at man kan fylde en flaske med vand og sætte den omvendt i krukken – så suger den vand, når den bliver tør. Er det en skrøne?

Med venlig hilsen
Franciska Kann, november 2014

Svar

Pelargonier skal stort set ikke have vand om vinteren. Det kan du læse mere om i Claus Dalby’s artikel Pelargonier her på Havenyt.

Tricket med den omvendte flaske virker godt nok til vanding. Jeg bruger det somme tider om sommeren, når jeg skal væk nogle dage. Når krukkejorden, den sættes ned i er vandet godt, bliver vandet i flasken i nogen tid. Men er jorden mere tør, så løber vandet hurtigt ud.

Men metoden dur ikke til vintervanding af pelargonier – de vil drukne og sikkert rådne. Du skal bare holde øje med dem med nogle ugers mellemrum, og måske skal de have lidt vand nogle gange i løbet af vinteren, så de ikke tørrer helt ud. Hvis der er varme i kælderen, skal de vandes mere end i en kølig kælder. Den mest optimale temperatur er 5–10° C til overvintring af pelargonier.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal pelargonier vandes om vinteren?