Er benvedbusk selvbestøvende?

Jeg har en benvedbusk, Euonymus europaeus ‘Red Cascade’, som jeg har haft i et år. Den står med en masse blomsterknopper nu, og jeg vil bare høre, om der skal være to buske til at bestøve hinanden, eller om den ene busk kan bestøve sig selv?

Med venlig hilsen
Winnie Henriksen, maj 2003

Svar

Det er rigtigt, at nogle benved kræver to forskellige individer for at kunne bestøves, men Euonymus europaeus ‘Red Cascade’ er selvbestøvende og kan få utrolig mange blomster og senere flotte frugter selv om den er eneste benved i haven. Denne klon af benved er i det hele taget god og sund og får meget flotte røde høstfarver.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er benvedbusk selvbestøvende?