Hvordan ser en bambus ud, når den er i blomst?

Hvordan ser en bambus ud, når den er i blomst? Er det rigtigt, at den går ud efter blomst? Fjernelse af en død bambus foretages nemmest hvordan?

Med venlig hilsen
Minna Krogsgård, april 2002

Svar

Bambus er en græsart, og blomsterne ligner derfor andre græssers (inkl. vore kornarters) blomster. Dvs. der er ikke noget med store, farvestrålende og iøjnefaldende blomster her. Græsser er vindbestøvede og har derfor ikke brug for at kunne tiltrække insekter. Til gengæld bliver de nødt til at producere store mængder pollen, hvilket alle med allergi over for græs kan mærke. Blomsterne består af nogle små, grønne skæl, hvor man kan se lange, vippende støvknapper rage ud, og hvis man rører ved dem, får man pollen på fingrene.

Efter blomstring går bambussen ud. Bambus har førhen stort set ikke været frøformeret, og under vore forhold er blomstringen sket på det tidspunkt, hvor moderplanten, hvorfra de enkelte planter er taget, var ca. 100 år gammel. Problemet herhjemme med massedød af bambus var, at næsten alle planter stammede fra samme ophav og derfor havde samme alder og blomstrede samtidigt. Blomstringen afhænger af moderplantens alder og ikke af den enkelte plantes.

Fjernelse af døde bambus er en besværlig affære, hvor jeg har hørt flere metoder nævnt inkl. brug af dynamit. Alt afhængig af mængden, der skal fjernes, kan man overveje brug af større maskiner, men til en mindre plante er det nok mest realistisk at grave den op selv med håndkraft. Klip stænglerne af i ca. en meters højde, så der stadig er noget tilbage at trække i, og grav, hug, vip og hiv.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan ser en bambus ud, når den er i blomst?