Hvordan beskærer jeg min yuccapalme?

I min udestue har jeg en kæmpe yucca-agtig palme, der er blevet alt for stor. Stammen er smuk, så kan jeg skære toppen af og behandle snitfladen med et eller andet, eller lader man bare snitfladen være? Stammen har et lille nyt skud, så planten er nok selv klar over, at det er ved at være sidste udkald.

Med venlig hilsen
Sissel Gregers, maj 2002

Svar

Hvis du vil forkorte din plante, er det vigtigt ikke bare at skære den over et tilfældigt sted. Hvis du beskærer, skal det altid være lige over et udadvendt sideskud. Sideskuddene vil så blive de nye toppe og du vil med tiden få en harmonisk og sund plante. Du vil ofte se, at der er smurt voks på sårfladen, men det har ikke andet end kosmetisk betydning, og det kan endda være årsagen til, at der kommer råd i såret, da der under voksen er gode betingelser for svampe.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan beskærer jeg min yuccapalme?