Er mine floks angrebet af svamp?

Selvom det er tidligt vil jeg gerne bede om et godt råd vedrørende mine floks, som de seneste år er kommet flot igang, for senere at se meget sørgelige ud. De nederste blade bliver meget hurtigt gule og resten er nærmest spættede – er det svamp og hvad kan jeg gøre? Det er ellers en flot staude.

Med venlig hilsen
Karin Jacobsen, januar 2004

Svar

Af svamp døjer høstfloks, Phlox paniculata-hybrider, primært med meldug, især i tørre, nedbørsfattige perioder. Nu har jeg ikke se planterne, men de spættede blade kan indikere et virusangreb af en eller anden slags (mosaikmønster er da almindeligt). Hvis det er tilfældet, får de det ikke bedre.

En anden almindelig sygdom er angreb af stængelnematoder (rundormen), Ditylenchus dipsaci. Det er umiddelbart lidt mere »alvorligt«, da nematoderne kan ligge i dvale i mange år i jorden og slå til, når enten en værtsplante eller andre gunstige forhold byder. Hos inficerede planter bliver både blade og stængler deforme og glasagtige, for senere at blive brunsorte og dø helt. Mange skifter planterne helt og planter i jomfruelig jord efter en tageteskur (Tagetes erecta), men der er også erfaringer med at holde jorden let sur (pH 5–6), så livsbetingelserne for nematoderne bliver vanskeligere og problemerne retter sig (sålænge jorden er sur).

Vælger du at nyplante, bør det ske i ren jord. Men i haven kan nematoderne være spredt med haveredskaber, bør eller støvler, så det vil være en god idé under alle omstændigheder at holde jorden til den let sure side. Planteskoleplanter kan være inficeret.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er mine floks angrebet af svamp?