Hvorfor har min bonderose kun én lille knop?

Jeg har en bonderose på 5. sæson – de 3 første år havde den flotte blomster. Sidste år havde den én blomsterknop, som imidlertid ikke udviklede sig, men forblev ærtestor og indskrumpen at se på. Bladene så meget pæne ud, men var måske lidt for »krøllede«. I år er det ligesådan. Den har én knop, som ser indskrumpen ud på størrelse med en stor ært. Planten er i fuld størrelse og har fine grønne blade. Kan den reddes, eller skal den op, og kan jeg plante en ny samme sted?

Med venlig hilsen
Lise Søndergaard, maj 2002

Svar

Bonderoser og andre pæoner er planter, hvor der i mange bøger står helt forkert oplysninger, og det betyder, at mange af disse planter behandles forkert i haven. For det første er planten ikke vild med at stå i en tung næringsrig jord, den bliver lang og overhængende i en sådan jord. I naturen står den næsten altid på en meget mere næringsfattig jord, den vokser ofte direkte i grus. Planten bliver så noget mindre, men meget mere sund. For det andet skal den ikke have store mængder af kompost eller gødning, især ikke hvis den i forvejen står i en god havejord, hvor der er kvælstof i rigelige mængder, og en for næringsrig jord giver svage planter.

Jeg vil foreslå, at du lader planten stå sommeren over, og til efteråret graves den forsigtig op og plantes igen, men denne gang blandes lidt sand/grus i plantejorden, så jorden er porøs. Næste år vil planten sikkert bare vokse, men året efter tror jeg, den igen vil blomstre. For at være på den sikre side kan du jo købe en ny bonderose og plante et andet sted i en let jord. Man kan jo næsten ikke få for mange bonderoser.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor har min bonderose kun én lille knop?