Skal min engletrompet skæres tilbage?

Jeg har en ca. ½ m høj datura i potte (trompetblomst), som blomstrede flot sidste sommer, da vi anskaffede os den. Den kom ind inden frost og havde allerførst en løvfældnings-periode (jeg troede næsten, den gik til). Den står i et 15–20 graders varmt rum. Siden jul er den kommet fint med friske skud, og kræver masser af vand. De nye skud er imidlertid meget bløde og »hænger« en del i forhold til de kraftigere stilke (ca. 1–1 ½ cm i diameter) fra sidste år.

Mit spørgsmål er: Skal jeg skære den tilbage – eller vil de nye hængende skud rette sig op, når den igen kommer udendørs? – Eller skal det bare være sådan med en datura?

Med venlig hilsen
Susanne Heltzen, Dommerby, Skive, marts 2002

Svar

Din engletrompet eller Datura suaveolens har nok haft det for varmt i forhold til den mængde lys, der er til rådighed på denne årstid. Det har givet de bløde skud. Det, du kan gøre, er at skære de nye skud tilbage over det første blad, og så lade skuddet fortsætte væksten derfra. Den bedste overvintringstemperatur er 10–12 grader, men det kan jo være svært at opnå i et moderne hjem. Jo højere temperatur, desto vigtigere er lysmængden.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal min engletrompet skæres tilbage?