Hvordan formerer man husløg?

Jeg har netop haft en meget stor husløg stående meget længe og blomstret. Jeg har efterspurgt mange naboer, venner, erfarne have-interesserede osv uden svar. Kan man plante den flotte blomst, så der kommer mange små nye husløg? Når jeg tager en lille-bitte blomsterstand og piller i den ser der jo ud til, at være et lille-husløg nede i selve blomsten. Eller er det ikke sådan?

Håber I kan hjælpe – jeg er helt vild med disse flotte husløg.

Med venlig hilsen
Annette Tingleff, Dianalund, august 2005

Svar

Jeg tror faktisk at den blomstrende del dør, men det ved jeg ikke så sikkert. Men når husløget har blomstret, sætter det i hvert fald en hel krans af små løg rundt om basis af planten. Det, der er sikkert, er, at hele denne kage af husløgplanter kan tages op og deles ud, så hver eneste roset bliver starten på en ny samling.

Jeg har selv husløg på sydsiden af mit græstag, og ca. hvert 5. år går jeg op og deler nogle af de tætteste steder ud, så der nu efterhånden er store plamager af husløg rundt på hele taget. Efter at løgene er lagt ud et nyt sted, gør jeg intet. Vander ikke, gøder ikke, så måske er det ikke alle der får fat, men i hvert fald nok. Hvor tit går man også havetur på sit tag?

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan formerer man husløg?