Findes der hawaiiblomster som en staude til haven?

Findes der hawaiiblomster som en staude til haven, eller findes den kun som potteplante her hjemme?

Med venlig hilsen
Birgitte Skovning, august 2002

Svar

Den almindelige hawaiblomst, Hibiscus rosa-sinensis, er ikke hårdfør og vil ikke overleve vinteren ude. Den bør kun dyrkes som potteplante, evt. i krukke på en lun terasse. Men i samme slægt findes syrisk rose, Hibiscus syriacus, der er en stivgrenet opret busk på 1,5–3 meters højde. Den trives på næringsrig, varm og leret jord på en solrig vokseplads. De unge planter er dog relativt frostfølsomme og må vinterdækkes godt. Blomsterne er store, tragtformede til klokkeformede og blomstrer i juli–september. Af etårige findes Hibiscus trionum, timeviser. I katostfamilien, som Hibiscus tilhører findes andre slægter med lignende blomster, f.eks katost, Malva sp. og stokrose, Althaea rosea (syn: Alcea rosea).

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Findes der hawaiiblomster som en staude til haven?